FBSA medlemsundersøgelse: Mange har en bæredygtighedsstrategi, men mangler konkrete målsætninger


 En ny medlemsundersøgelse fra Foreningen for Byggeriets Samfundsansvar viser, at 65 pct. har en strategi for bæredygtighed. Samtidig viser undersøgelsen, at lidt over halvdelen ikke har sat sig konkrete reduktionsmål for deres virksomheds Co2-udslip, mens 65% endnu ikke har en politik for diversitet og ligestilling. Det er positivt, at så mange har en strategi for bæredygtighed, men mange virksomheder får travlt, hvis de skal leve op til nye krav og standarder.    

arbgrupper

Billede: Lasse Wernblad 

Foreningen for Byggeriets Samfundsansvar har undersøgt, hvordan det står til med arbejdet omkring både den grønne, sociale og økonomiske bæredygtighed hos foreningens medlemmer. Undersøgelsen, som tager temperaturen på implementering af foreningens Charter for samfundsansvar, viser bl.a., at 65 pct. af de adspurgte virksomheder har en strategi for bæredygtighed.

“Det er positivt at se, at så mange af vores medlemmer har en strategi for bæredygtighed. Vores medlemmer er frontløberne inden for den bæredygtige udvikling i branchen, og de har et højt ambitionsniveau, men vi kan også se, at der er behov for at udvikle klarere målsætninger for branchen, så vi ved, hvad vi sigter efter,” siger Christina Schultz, sekretariatschef i Foreningen for Byggeriets Samfundsansvar.

Mangler konkrete målsætninger

Fx viser medlemsundersøgelsen, at det kun er 53 pct., der har sat konkrete mål for reduktion af CO2, og det giver anledning til bekymring, lyder det fra Christina Schultz:

“Hele branchen står overfor en stor omvæltning, når der i januar 2023 vil træde nye regler i kraft omkring krav til LCA-analyser på alt nybyggeri og konkrete CO2 krav til nybyggeri over 1.000 kvm. Herudover vil indfasningen af flere krav fra EU’s Green Deal, herunder bl.a. EU-Taksonomien, have fokus på den økonomiske, grønne og sociale del af byggeriets produktion - både i Danmark og gennem leverandørkæder i udlandet. Her vil man blive bedømt ud fra sin evne til at bidrage til en bæredygtig udvikling og reelle fremskridt, der kan dokumenteres. Man skal altså være i stand til at svare på, hvad man konkret gør for at nedbringe sit klimaaftryk på en systematisk måde” siger hun og fortsætter:

“Så byggebranchen har travlt, hvis man vil være på forkant, når den nye lovgivning træder i kraft. Der er også mange fordele at hente ved at blive mere konkret og målbar i sin bæredygtighedsstrategi, også på den sociale og økonomiske dagsorden. F.eks. kan man gøre sin virksomhed mere attraktiv over for investorer og for brugere af byggeriet, som også i stigende grad har fokus på bæredygtighed. Så en klar opfordring til at udarbejde bæredygtighedsstrategier med konkrete mål”, lyder Christina Schultz’s opfordring.

Om undersøgelsen

  • Undersøgelsen er bygget op omkring FBSAs Charter for Samfundsansvar, en fælles hensigtserklæring, som alle medlemmer skriver under på ved indmeldelse i foreningen.
  • Charteret er bygget op om den tredobbelte bundlinje, UN Global Compacts principper og Verdensmålene, som er omsat til konkrete målsætninger for bygge- og anlægsbranchen.
  • Undersøgelsen spørger ind til medlemmernes arbejde omkring både den grønne, sociale og økonomiske bæredygtighed.
  • Undersøgelsen blev sendt til FBSA-medlemmer i foråret 2022. I alt har 55 personer svaret på undersøgelsen ud af i alt 115 medlemmer.
  • Det er første gang, at FBSA har foretaget undersøgelsen, så den vil fungere som benchmark for en årlig undersøgelse af fremdrift på Charterets principper.

Se alle svar på undersøgelsens spørgsmål her

Se svarene i henhold til hvilke aktører, der har svaret. 

Vil du have hjælp til at udarbejde en bæredygtighedsstrategi for din virksomhed? Vær med til online introduktionsmøde den 8. november

I et nyt onlineforløb klæder Foreningen for Byggeriets Samfundsansvar og Hansen & Ersbøll Agenda dig på til at udvikle en bæredygtighedsstrategi fra A-Z, der gør din virksomhed i stand til at kunne håndtere de nye krav til bæredygtighed, der bliver udrullet i de kommende år. På et online intromøde den 8. november kan du høre om, hvad du kan få ud af forløbet, og hvad andre lignende virksomheder har fået af udbytte.

Tilmeld dig introen her.